fredag den 5. april 2019

Omskifteligt vejr.


Kære alle.

Tak for hilsener, breve og pakker til min fødselsdag. SÅ dejligt ikke at være glemt trods afstanden 😊. Jeg havde en rigtig hyggelig dag, hvor jeg fik lov at være i cafeteriet pga. sygdom i medarbejderflokken… Det var helt perfekt, for så kunne jeg give gratis kaffe til alle håndværkere og hvem, der ellers kom. Om eftermiddagen drak vi kaffe med volontørerne, gæster fra Vejle og vores venner Kristina og Jan. Kokken havde gjort det helt store ud af det: bagt boller, kagemand og rugbrødslagkage. Og så havde han lavet varm chokolade m. flødeskum. Han er god ved mig.

En glad fødselar foran et veldækket kaffebord.

Mange gæster til fødselsdag.


Efter kaffen blev Miriam, Ester og Jørgen kørt i lufthavnen, så de kunne komme videre nordpå på deres rundrejse. Vi tog sammen med Kristina og Jan ud til Arctic Circle Races camp, som også i år lå ude bagved Hundebyen. Det er altid sjovt at komme ud og mærke stemningen og være med til at heppe folk i mål ved verdens hårdeste skiløb, som kører over 3 dage med start og slut i Sisimiut. Vi havde chokolade med til dem i ACR, som vi kendte. Også Simon var med, og vi havde aftalt med ham, at vi ville være der, når han kom i mål på andendagen. Desværre for Simon havde han haft problemer med sine ski på ruten, så turen tog længere tid end forventet. Efter to timers venten, hvor temperaturen faldt fra tøvejr til minus 10 gr. og frysende tæer, kørte vi hjem igen. Simon kom i mål et kvarter senere. Næste dag tog vi over til Taseralik, hvor målområdet var på Spejdersøen. Simon var kommet i mål, før vi kunne nå at være der.. Sådan kan det gå, når han låner ski af Grønlands bedste skiløber 😊. Vi kunne så hjælpe ham hjem på Sømandshjemmet med alt hans grej.

Simon klar til afgang til ACR.

Teltene hvor løberne sover i 2 nætter.

ACR opløbsstrækningen.

Hans Peter m.fl. serverer grønlandske specialiteter til ACR.
 
Vi hygger os sammen med Kristina og Jan, mens vi venter på, at Simon kommer i mål.



D. 25. marts holdt vi caféaften på Sømandshjemmet. En rigtig hyggelig aften, hvor vi igen havde de fine sømandsduge på bordene. Det var snevejr, og vi sang en masse dejlige vintersange fra Højskolesangbogen. Simon havde lavet en musikquiz, hvor vi holdvis skulle gætte soundtracks fra film. Mit hold tabte, Prebens vandt. Jeg kunne gætte én, og det var ”Matador”. Det kommer nok ikke bag på jer, der kender mig…

Vi havde rigtig hyggelige dage med Miriam og Ester fra kontoret i Vejle. Også Esters mand Jørgen var med. Vi nåede at vise dem lidt af byen. Den obligatoriske rundtur på kystruten og til udsigtspunktet. De nåede også en tur på hundeslæde, og Miriam kom på snescootertur med Sara. En aften besøgte de os i lejligheden, hvor vi spiste moskusbøffer. Miriam havde taget forsytiagrene med fra sin have. Det var dejligt, vi glæder os til, de springer ud 😊. Der er ikke så mange blomster i naturen her endnu, kun sne. Hvidt i hvidt, dog med kulørte huse.

Kystruten.

Nogle kulørte huse og en grå bil under sneen.
De første snespurve er dukket op. Der må være forår i luften, selv om det er svært for os at se.

2 snespurve sidder på tagryggen og kvidrer.

I mandags fik vi besøg af 9 volontører fra Sømandshjemmene i Nuuk og Aasiaat. Det halvårlige volontørtræf, som vi, og særligt vores volontører, har set frem til længe. Også Nanna fra Danmark, som har ansvaret for volontørerne, skulle være med. Flyet fra Danmark var forsinket, og da hun endelig nåede frem til Kangerlussuaq, kunne hun ikke komme hertil pga. vejret. Vi har haft to dage med snestorm. Temperaturen har ligget omkring frysepunktet og lidt under, men det har sneet og blæst meget. Endelig nåede Nanna onsdag aften frem, og volontørtræffet sluttede torsdag formiddag. Vores volontører har nydt samværet med de andre volontører. 

Volontørerne leger i sneen.

Vi har hver dag været i køkkenet fra kl. 6, hvor vi har fået megen god snak med kokken, mens vi har gjort cafeteriet klar, stegt bacon m.v. Vi har organiseret os ud af volontørtræffet, så dagene har hængt sammen, mens volontørerne havde fri. Hvad vi ikke kan planlægge os ud af er sygdom og fravær fra dem, som skal arbejde. I marts måned, hvor Preben startede sin skuffestatistik over fravær, og frem til nu, har der været én syg/fravær hver eneste dag. Vi bruger meget energi på, at få arbejdsplanen til at hænge sammen. Hvor ville hverdagen være nem, hvis alle kom på arbejde. Vi bekymrer os for den enkelte, der ikke kommer, og som vi ikke kan få kontakt med.

Torsdag eftermiddag var jeg til 1½ times massage hos Mercy igen. Det er velvære for krop og sjæl. En gave, jeg fik af Preben. Hvis jeg havde vidst, hvor meget jeg ville have nydt det efter en dag, en uge, en måned eller et års arbejde, havde jeg nok fået et 10 turs kort til massage hos Mercy forhandlet med i lønnen. (Sofie 😊). Det er nok noget af det nærmeste, man kommer himlen, vil jeg tro. Mercy har englehænder. Jeg har nydt det så meget.

Sømandshjemmet er fortsat godt besøgt. Stamgæsterne falder fra. Èn er i DK for at få ordnet tænder, et par er flyttet til DK. Én er igen på hospitalet i Nuuk. Der sidder få tilbage. Men så er der jo plads til nye. Stambordet er fyldt, når der er spejlæg. Vi er mange i strikkeklubben. Som regel 24-26 kvinder. Forleden kom en tidligere bruger af strikkeklubben tilbage. Hun var helt overrasket: ”Sidst jeg var med, var her 4-6 stykker”. Mange har deres børn med, fordi børnene kan lide at komme på Sømandshjemmet. Der er god basis for en junior/teenklub. Børnene hygger sig og kan lide at være sammen her på Sømandshjemmet. Hvis de må for deres forældre, får de et glas saft og et stykke kage.

Niels kok forkæler strikkeklubben med fine kager.

Sømandshjemmet i dag i vinterdragt 

Vi har gang i flere ting lige nu. Som vi skrev tidligere, er printeren færdig, og i går kom den nye! Det er gået hurtigt, synes vi. Langsommere vil det gå med den nye bil. Den er først klar midt i juli. Vi tvivler på, at vi når at se den. Det gør heller ikke os noget, at vi skal hente de 27 mennesker fra bestyrelsen m.fl. i den gamle tysker. Det er jo den, vi har kørt i i de tre år, vi har været her. Den har ikke haft det godt de sidste år, men den lever stadig.

Så blev der jo lavet budget for 2019 en sen aften i september. Vi vil gerne nå at få de penge brugt, som er adresseret bestemte ting. Vi har netop bestilt nye møbler til 20´er gangen. Vi har i lange perioder haft fuldt hus på hotellet, og møblerne er slidte og utidssvarende. Vi får skiftet skriveborde, stole, lænestole og sengeborde ud snart. Ligeledes er vi nu i gang med at få lagt tæppefliser på 10´er gangen. Tæppefliser som dem, vi har fået lagt i receptionen og dagligstuen. Det bliver så fint! Kølerummet ville vi gerne gøre dobbelt så stort ved at inddrage et rengøringsrum, som ligger ved siden af. Det har håndværkere kigget på og kløet sig i håret over. Det bliver en for dyr løsning, så det vi tror, vi vælger, er i stedet at bevare kølerummet og få lavet et svalerum der, hvor redskabsrummet er. Det bliver en god løsning, og også rigtigt i forhold til de hygiejniske regler omkring opbevaring af grøntsager, kød og smørrebrød. Hvad der må ligge sammen, og hvad der ikke må. Vi har lige bestilt et nyt fryseskab, som vi skal have i stedet for en kummefryser, så vi får sat gang i ”flytteprocessen”. Redskabsrummet skal tømmes, og tingene kan få plads ved siden af det nye fryseskab. Fyret/fyrene er et helt kapitel for sig, og som stadig er afventende..

Snestormen tirsdag - onsdag har skabt nogle driver. Her er det ved museet.



D. 26. juli skal vi holde 50 års jubilæumsfest for Sømandshjemmet. Det bliver vores absolut sidste fest her. Vi rejser dagen efter.. Udover Prebens kanonslag, har vi nu telt, pølsebod og borgmesterens tale på plads. Vi har også ansøgt om tilladelse til at have amerikansk lotteri og er i gang med at få byens kor til at medvirke. Desuden skal vi have gang i bålfadet, så børnene kan riste skumfiduser og bage pandekager. Skumfiduserne er bestilt! Vi glæder os. Vi kan godt lide at holde fest! Der er stadig få ledige pladser på hotellet, så kom endelig!

I dag stod solen op kl. 6.27 og gik ned 20.46. Vi har haft tøvejr, og Preben har tømt altanen for en halv meter sne, så jeg kunne sidde og slikke sol i en lille time, inden der kom for mange skyer. Vi håber, vi kan komme på scootertur til baglandet i morgen. Vi har glædet os til denne friweekend. Vi synes, vi trænger til at slappe af efter en travl uge med volontørtræf, kursus i konferencelokalet og fravær af medarbejdere.


Vi håber, I alle har det godt. Vi tænker på jer og glæder os til at se jer snart igen.

Kærligste hilsener og tanker til jer alle fra Preben og Jytte.






11 kommentarer:

  1. Donna Burkley
    Hej alle sammen, jeg er så begejstret, at min mand kom tilbage, efter at han forlod mig til en anden kvinde. Min mand havde en affære med en kollega, og jeg elsker min mand meget, men han snyder mig med sin kollega og denne pige, jeg tror, ​​hun brugte hekseri eller sort magi med min mand for at få mig til at hade og dette var så kritisk og unødvendigt, jeg råber hele dagen og natten på, at Gud sender mig en hjælper til at bringe min mand tilbage! Jeg var virkelig ked af det og havde brug for hjælp, så jeg ledte efter hjælp online og fandt en artikel, der foreslog, at dr. Fabs hjalp med hårde grimme situationer. Jeg var nødt til at prøve det. Jeg kontaktede ham, og han fortalte mig, hvad jeg skulle gøre, og naturligvis gjorde jeg, så han kastede en kærlighedsformulering på mig, og det næste var magi. 22 timer senere ringede min mand virkelig til mig og sagde, at han savnede mig meget, min Gud! Jeg var så glad, og i dag er jeg glad med min mand igen, og vi lever sammen med glæde, og jeg takker den magtfulde tryllekunstner Dr Fabs, den er så stærk, og jeg besluttede at dele min historie her. Hvis du er her, og din kæreste afviser dig, eller din mand flyttede ind hos en anden kvinde, skal du ikke græde mere, for du er virkelig sikret. noget fra fortiden. Han laver en række af følgende trylleformularer - Graviditetsformulering, Kærlighedstav, Urter til de fleste lidelser osv.
    WhatsApp: +2348122948392
    E-mail: DrFabsspellhome@gmail.com

    SvarSlet
  2. jeg vil dele min fantastiske oplevelse med den bedste trylleformular DR WALE, min mand var mig utro, og da jeg fandt ud af, at vi havde en kamp, ​​som førte til, at han udfyldte en skilsmisse, græd jeg og blev syg, da jeg søgte efter kærlighedscitater online jeg så folk snakke om ham og hans store arbejde, hvis sag lignede mit, de efterlod hans kontaktoplysninger, jeg kontaktede ham, og han fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig om, at han efter uger vil annullere skilsmissen og vende tilbage til mig, efter at jeg gjorde alt, hvad han bad om mig at gøre til min største overraskelse næste dag aften det var min mand han knælede ned og tryglede mig om at acceptere ham tilbage, tak endnu en gang DR WALE du er virkelig en velsignelse for mig han kan også hjælpe dig med at kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber : +2347054019402 ELLER drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  3. DR WALE HJÆLPER MENNESKER I ENHVER TYPE FORELATIONSSPØRGSMÅL OG LOTTERINUMRE
    Det er en meget svær situation, når man spiller i lotteriet og aldrig har vundet, eller bliver ved med at vinde lav fond ikke op til 100 bukke, jeg har været et offer for et så hårdt liv, den største fond jeg nogensinde har vundet var 100 bukke, og jeg har har spillet lotteri i næsten 12 år nu, tingene ændrer sig pludselig i det øjeblik, jeg stødte på en hemmelighed på nettet, et vidnesbyrd om en trylleformular kaldet DR WALE, som hjælper folk i enhver form for lotteri-numre, når de gik online, så mange gode vidner om DR WALE. nu er jeg en stolt lotterivinder ved hjælp af DR WALE, jeg vandt $1.000.0000.00, og jeg gør dette bekendt for alle derude, som har prøvet alle dage at vinde i lotteriet, tro mig, dette er den eneste måde at vinde på lotteriet. En anden god nyhed her er, at DR WALE også hjælper en af mine venner med at bringe sin mand tilbage, som forlod hende for en anden dame. nu hvor min veninde lever lykkeligt med sin mand. Du kan kontakte DR WALE Via: WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER E-mail: drwalespellhome@gmail.com

    DR WALE kan også hjælpe dig med at løse dette problem

    (1)Bringer den tidligere kæreste tilbage.
    (2) Urtekur og spirituel healing.
    (3) Du ønsker at blive forfremmet på dit kontor.
    (4) Graviditetsbesvær.
    (5)Vind en retssag.

    SvarSlet
  4. Jeg blev gift med min skolekæreste, vi har begge to børn sammen. vi levede fint, ikke før hans stedmor kom for at besøge os. efter en uge hun rejste, begyndte min mand at udvise en sjov adfærd over for mig. Jeg var chokeret og overrasket, fordi jeg aldrig vidste, hvad jeg gjorde forkert. han fortalte mig, at han afsluttede vores ægteskab, og han vil også tage børnene med. Fordi jeg vidste, at min mand ikke var sådan en mand med dårligt hjerte, skulle jeg bare lede efter en løsning til tiden. det var sådan, jeg stødte på, at DR WALE så mange gode vidnesbyrd om ham. så jeg kontaktede ham og fortalte ham alt, hvad der foregik med mig. DR WALE fortalte mig, at han ville forberede en trylleformular til mig, og han bad mig om at få nogle ting, som jeg betalte for dem. efter at han fortryllede mig, viste han sig, at min mands stedmor stod bag alt, hvad der er sket i vores ægteskab. hun gjorde en besværgelse for adskilt jeg og min mand, min mand stedmor er nu i skam. alt takket være DR WALE, der kom på det rigtige tidspunkt for at hjælpe mig ud af dette rod. DR WALE er en god mand med sine ord. du kan også kontakte ham, og han vil bringe din lykke tilbage. WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  5. Efter at jeg var blevet i et dårligt ægteskab i nogle år, også ved at tænke på det, mister jeg også mit job, jeg græd dag og nat, og jeg blev næsten gal. Men nu er jeg tilbage på benene, alt tak også DR WALE, der genoprettede min lykke. Efter at jeg havde læst om alle de gode ting, DR WALE har gjort for folk, kontaktede jeg ham hurtigt og fortalte ham om, hvad jeg går igennem. Min mand tævede mig altid uden grund, og han bliver altid stødt på alt, hvad jeg gør. Efter at have fortalt DR WALE alt dette, gjorde han en trylleformel for mig og fandt ud af, at min mand så en anden uden for vores ægteskab, det er grunden til, at han kommer hjem og ledte efter fejl. Men alt takket være DR WALE, at han nu har bragt alt tilbage til det normale igen. min mand har bedt mig om tilgivelse, og min chef på min arbejdsplads har bedt mig om at komme tilbage på arbejde. Jeg anbefaler også DR WALE alle, der har brug for hjælp. kontakt DR WALE Via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller E-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  6. Jeg er her også værdsætter DR WALEs gode arbejde. Da jeg troede, det var forbi i mit liv, var det, da denne store mand ved navn DR WALE kom mig til undsætning. Jeg havde alvorlige problemer med min mand, at han indgiver et skilsmissebrev, der fortæller mig, at han vil skilles fra mig. Det får mig til at miste noget fokus på min arbejdsplads, hvilket gjorde, at min chef gav mig et fyrebrev, og det bliver værre for mig. Ikke før i dag fortalte en god ven af mig, hvordan DR WALE hjalp hende med hendes problem. Så jeg tog modet til at kontakte DR WALE og fortalte ham alt. Det eneste, han gjorde for mig, var, at han kastede en trylleformular til mig, der gjorde, at min mand aldrig blev skilt fra mig igen, og min chef på arbejdet ringede tilbage for at begynde at arbejde igen. nu bor jeg og min mand begge lykkeligt sammen. Du kan kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER
    drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  7. EFFEKTIV OG KRAFTIG KÆRLIGHEDSTAVELSER DR WALE
    Jeg er blevet afvist af min mand efter fem(5) års ægteskab, bare fordi en anden kvinde havde en trylleformular på ham, og han lod mig og barnet lide. en dag, da jeg læste gennem nettet, så jeg et indlæg om, hvordan denne trylleformular på denne WHATSAPP +2347054019502 har hjulpet en kvinde med at få sin mand tilbage, og jeg gav ham et svar på hans WHATSAPP, og han fortalte mig, at en kvinde havde en besværgelse om min mand, og han fortalte mig, at han vil hjælpe mig, og efter nogle dage vil jeg have min mand tilbage. Jeg troede på ham, og i dag er jeg glad for at lade jer alle vide, at denne trylleformular har magten til at bringe elskere tilbage. fordi jeg nu er glad for min mand. Tak for DR WALE. Nå ham på WhatsApp/Viber-nummer: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com Tak DR WALE. Må dine guder altid belønne dig for dit gode.

    SvarSlet
  8. Jeg tog næsten mit liv på grund af min mand, der forlod mig og stoppede med at vælge mine opkald. Han sagde, at han ikke elsker mig længere, jeg prøvede at tigge ham, men han vil ikke svare mig, før vi havde en kamp og slog op i seks måneder, hvorefter jeg indser, at jeg ikke kan tage af sted uden ham. Jeg prøvede alt muligt for at få ham tilbage, men det lykkedes ikke. indtil jeg stødte på denne mand kaldet DR WALE online, kontaktede jeg ham og fortalte ham alt, hvad der er sket mellem mig og min mand, før vi gik fra hinanden. Han spurgte mig ikke alt for bange for, at alt bliver godt igen. han fortalte mig at betale for genstande, som han ville bruge til at forberede kærlighedsformularen til mig, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruktioner, han gav mig. Efter at have hjulpet mig med at kaste en kærlighedsbesværgelse og se, kom min mand tilbage inden for en uge. bad mig om tilgivelse, jeg var så overrasket over, at besværgelser som DR WALE stadig eksisterer. Hvis nogen her har brug for hjælp, med al oprigtighed, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com
    du er faktisk den bedste DR WALE tak fordi du gjorde mit hjem til et lykkeligt hjem igen. Jeg kan aldrig stoppe med at tale om dig sir. hans er virkelig en fantastisk mand, du kan kontakte ham for løsning af enhver form for problemer som
    (én) lotteriformidling
    (to) ex tilbage
    (tre) bliver gravid
    (fire) kur mod enhver form for sygdom, sygdom og infektion
    Og mange andre kontakter denne store mand i dag og får din
    Problemer løst 100%

    SvarSlet
  9. Jeg er her for at lave en anmeldelse af, hvordan DR WALE hjalp mig med at ordne mit ægteskab, og også til dem derude, der søger hjælp og råd om, hvordan du redder dit ødelagte ægteskab eller forhold, for et par måneder siden havde jeg problemer med min mand, jeg bemærkede han har haft en affære med en anden ung dame på hans arbejdsplads. Jeg konfronterede ham, men han blev vred og sagde til mit ansigt, at det er sandt, som om det ikke var nok, gik han videre ved at fortælle mig, at han ikke elsker mig længere at han ville skilles, jeg var for knust og forvirret, jeg tryglede ham om, at jeg ikke ville skilles, men han insisterede, før da havde jeg hørt om DR WALE, mens jeg surfede på internettet, hvordan han plejede at hjælpe folk med brudte ægteskaber og forhold, jeg tænkte på det, og jeg besluttede at kontakte ham, han lover at få et smil på mit ansigt igen, jeg fulgte hans instruktioner og inden for nogle uger blev jeg så overrasket over at se min mand knæle foran mig og undskylde for det han havde sagt om skilsmissen, det er noget jeg aldrig havde forventet, jeg takker DR WALE for det han har gjort for mig, lever nu lykkeligt med min mand og han er holdt op med at se den anden kvinde. Venligst, hvis du har problemer som dette, råder jeg dig til at kontakte DR WALE, han kan også hjælpe dig. via WhatsApp/Viber: +2347054019402 ELLER E-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  10. Mit ægteskab gennem tyve år velsignet med tre børn var ved at falde fra hinanden, fordi min elskede mand sagde, at han var træt af vores forening og ville skilles uden grund, jeg vidste, at der var noget galt et sted, så jeg gik ud for at få hjælp, efter seks måneders søgen efter hjælp uden resultat, mødte jeg endelig DR WALE, en åndelig mand velsignet af sine guder med en overnaturlig kraft til at løse forskellige livsproblemer. Jeg forklarede ham min situation, DR WALE fortalte mig, hvad der var problemet og fortalte mig, hvad han skulle gøre, jeg fulgte hans instruktioner, og efter en uge kom min mand hjem efter seks måneder, og jeg rev skilsmissepapiret, og i dag lever vi. i fred. Hvis du har noget, der generer dig i dit liv, og du ønsker en hurtig og pålidelig løsning, så kontakt DR WALE, du vil have en grund til at dele hans vidnesbyrd ligesom mig. kontakt Whatsapp/Telegram: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  11. I dag har været den lykkeligste dag i mit liv efter et år med tristhed og sorg uden at være sammen med den jeg elsker, jeg prøvede alt mit bedste for at sørge for at gøre min kæreste glad, men det ser aldrig ud til at fungere godt, det var som jeg gør alt forgæves, men alt tak til DR WALE for at komme for at ændre alle mine bekymringer og sorg til Joy. Jeg kendte den store mand, da jeg læste nogle vidunderlige anmeldelser om DR WALE, og hvordan han har hjulpet mange mennesker med deres parforholdsproblemer. Jeg læste et blad, og så så jeg også gode vidnesbyrd, som så besluttede jeg ikke at spilde tiden. Jeg rakte ud til DR WALE og forklarede ham alle mine problemer, han fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig, han forsikrede mig om, at alt ville blive ordnet. Jeg troede så meget på DR WALE, fordi jeg tror, han ikke kan svigte mig, og jeg sendte ham alle mine detaljer. DR WALE svigtede mig aldrig, min mand, der forlod mig for godt et år siden, kom tilbage til mig. Min mand og jeg har levet tilfredse, siden denne trylleformular genforenede os med sine kærlighedsbesværgelser. Tak så så meget DR WALE for dine stærke besværgelser. udtryk er ikke nok til at sige tak. Her er hans WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet