fredag den 22. marts 2019

Jævndøgn med fuldt hus.

Kære familie og venner.

Stort til lykke med fødselsdagen til alle, som fylder år i marts, specielt til Jyttes søskende, som alle fylder år i dag. Tillykke med de 160 år og rigtig god fest på søndag. Vi kan teoretisk set godt være med, det er nemlig vores friweekend 😊.

Udsigten fra værelse 13.

Vi har det godt. Tiden blæser afsted, ligesom nordenvinden, der de seneste dage har været skyld i mange strandede gæster. I dag gjorde jeg for tredje dag i træk værelse tretten rent og ønskede de samme gæster en god rejse. Deres fly er lige som så mange andre fly blevet aflyst hver dag, men vi tror, det lykkes for disse gæster at komme afsted i dag. 21 værelser skulle tømmes og rengøres.

Udsigt fra en tur ad kystruten.

Sidst vi skrev, havde vi besøg af Vibeke og Lars. De fik også to dage ekstra her i Sisimiut på Air Greenlands regning. Som vi plejer at sige til strandede gæster: Det er det bedste sted at strande. Selvfølgelig er det træls for turister, som har planlagt ferien nøje, når ferien så ikke går, som planlagt, men det er vilkår, man må tage med i Grønland. Det er som regel af sikkerhedsmæssige grunde, når flyene bliver aflyst. Preben og Lars nåede på en fin scootertur til Førstefjorden, mens Vibeke og jeg var i alle byens butikker. Vi hyggede os om aftenen og havde rigtig god tid sammen, fordi weekenden var vores friweekend.

Isen har bredt sig. Trawleren Svend C har lavet en sejlrende.

Udsigt fra Teleøen.

De nye bestyrere til Nuuk Sømandshjem, Ulla og Jakob, besøgte os fra d. 11.-14. marts. De skulle se vores Sømandshjem og se, hvordan vi driver vores hjem. Vi hyggede os med Ulla og Jakob, og de var med i vores lejlighed til moskusbøffer en aften. Vi nåede også at vise dem lidt af byen og få en kop kaffe på Taseralik. Det var superhyggeligt at være sammen med dem. Vi håber, de får en rigtig god start på Sømandshjemmet i Nuuk.

Hyggeligt besøg af Ulla og Jakob.

Samme dag som Ulla og Jakob tog afsted, fik vi besøg af vores generalsekretær Nicolaj Wibe, Christian Rasmussen (KFS) og Lisbeth og Jonas fra bestyrelsen. Nicolaj har flere gange sagt, at gæster og fisk lugter på 3. dagen. Så skulle denne flok godt nok komme til at lugte, for også de strandede her og kom først afsted sent tirsdag aften. Vi synes nu ikke, lugten var så slem. Derimod nød vi meget at være i selskab med Nicolaj og følge. Det er godt at være sammen med dem, der har myndighed til at bestemme, hvordan overskuddet af forretningen skal forvaltes. Vi er jo ikke altid enige med bestyrelsen, hvordan næste års budget skal se ud; men så er det godt at være sammen over flere dage. Det giver måske større forståelse for de forskellige valg, der træffes.

Hyggeligt besøg af Nicolaj, Lisbeth, Jonas og Christian.

Nicolaj og Jytte snakker nok om en spændende bog.

Vores kære bil har igen været på værksted. Den har det ikke for godt. Ny motor, nyt topstykke, nyt?? Mens chefen skulle passe vores hus i januar blev hans tålmodighed sat på prøve. Bilen kunne ikke starte. Det er jo sket så tit for os. Vi havde ved sidste budgetmøde i efteråret ønsket om at få en ny bil i 2019. Svaret var nedslående: Det var der ikke penge til. Men da chefen kom i januar, og bilen ikke kunne starte, gik han op til Toyota og bestilte en ny bil. Jo det er altid godt for os at have besøg af vores chef og bestyrelse, så de kan se den virkelighed, vi står i. Vi glæder os til at få en ny bil. Den gamle folkevogn får lov til at køre, indtil den slet ikke kan mere. Vi vil ikke koste meget på den. Efter planen får vi en Toyota Hilux midt i juni. Vi får se 😊.

I dag fik vi besøg af en indretningsarkitekt. Hun skal snuse og fornemme stemningen på Sømandshjemmet mhp. en ensrettet linje på de tre sømandshjem i Grønland. Simon har vist hende rundt, og vi nåede at snakke lidt med hende, inden vi gik på weekend. Håber hun får det ud af opholdet her, som hun forventer.

Kanalen mellem fastlandet og Teleøen.

På trods af de gæster, der har besøgt os, har vi holdt fast i vores volontøraftener. Det er værdifulde aftener for os, hvor vi hygger os med volontørerne og Simon i vores lejlighed, og hvor vi hører om, hvordan vi har det hver især. Disse aftener prioriterer vi højt, og dem kan ingen røre. Vi har alle oplevet den seneste tid som lidt travl. Stort set fuldt hus på hotellet pga. mange strandinger, det betyder også mange gæster til morgenmaden, megen opvask og meget vasketøj og rulletøj. Konferencerummet har også været i brug i rigtig lang tid. Mange kurser og møder. Meget mad, der skal laves og anrettes, mange desserter mm.

Fotos taget fra Teleøen i dag.

Vi har været så heldige at have Peter Kok i land. Han nåede at sige, at han nok var her til og med april måned. Men så skete det, som altid sker: ”Jytte, jeg sejler i morgen…”. Niels sagde straks: "Jeg kan arbejde alle dage undtagen d. 27. april næste år, da skal jeg til konfirmation hos mit ældste barnebarn". Én af køkkendamerne har været sygemeldt i nu snart 3 uger. Vi håber, hun snart kommer tilbage, og at hendes knæ kan holde til arbejdet i køkkenet. Det er et større puslespil, som skal falde på plads. Vi må sige, at det som regel lykkes. Uanset hvor håbløs en situation kan se ud med tre sygemeldinger fra morgenstunden; ja, så kommer vi igennem dagen. Men vi tager altså også kun én dag ad gangen. Og som vi har skrevet før: Nogen gange nøjes vi med at tage et øjeblik ad gangen. Lige nu mangler vi også en volontør. Saras morfar døde, og Sara skulle hjem til begravelse og være med i sorgen og bearbejdelsen af tabet. Det var vigtigt for Sara, og det var vigtigt for os, at det kunne lade sig gøre. Sara kommer igen på mandag. Det glæder vi os til.

Hovedgaden - Havnegaden - på vej ned mod Sømandshjemmet.

Fra Teleøen.

I går var vi til fernisering i Taseralik. Unge Mia Lindenhann fra Ilulissat, nu bosat i Aarhus, udstillede sine flotte værker. Det er som altid godt for os at komme ud og være med i byens kulturliv. Man kan godt undres over, at hele byen ikke bakker op om et så fint arrangement. Vi snakkede og drak kaffe med Arnajaraq fra Taseralik. Hun fortalte, at deres succeskriterie var 10 gæster. Og det var det, vi var. Så det var en succes! For os var det sjovt at snakke med kunstneren, som havde taget billeder fra vores hjemlige nærområde. Nøgne vintertræer fra Mollerup Skov. De lignede så meget vores træer fra Marienlyst Skoven. Vi håber at kunne følge Mias udstillinger i Det grønlandske Hus i Aarhus.

Mie Lindenhann.

I eftermiddags var vi en tur på Teleøen og skuede ud over havet, hvor der nu er is på. Vi var der sidst for 14 dage siden sammen med Vibeke og Lars. Der er sket meget siden. Der er kommet meget is siden. Der var en fin sejlrende ude fra havet ind til inderhavnen. Det lignede en rende, som trawleren Svend C har lavet, for den er sejlet ud i dag. Det var koldt på Teleøen. Ca. minus 24 grader.

Sejlrenden ind til Sisimiut.

Vi har nu passeret jævndøgn og har overhalet Danmark med lyse timer. Solen stod i dag op kl. 6.24 og gik ned 19.01. I morgen vil vi se ud af vinduet, når vi vågner. Vi vil gerne en tur på scooteren ud på Førstefjorden, men det afhænger af vejret. Vejrudsigten kan sige ét, virkeligheden kan være en anden. Vi vil nyde en stille weekend, hvor vi ikke har så meget på programmet.

Håber I alle har det godt derhjemme. Vi tænker på jer og savner jer.
Glæder os til at se jer igen.

Mange kærlige hilsener og tanker fra Preben og Jytte.

1. Donna Burkley
    Min dybe taknemmelighed går til Dr. Egwali, et stavebind, der blev fundet efterligningsværdig, da han hjalp med at stabilisere mit brudte ægteskab. Min intimitet har ændret sig bedre, siden forbøn for den bedste heks, dr. Mor, natur sendte mig. På et tidspunkt troede jeg, at det hele var overstået, og der kom dr. Egwali, til et punkt, hvor jeg var skeptisk over for det på grund af mine utallige møder med et par tryllekunstnere og hjemmesider for at hjælpe med at få min mand tilbage, efter at han forlod ham for at vælge en dame over hans kærlige familie med ringe eller ingen succes, måtte jeg være positiv med det i tankerne, at der skulle være et pålideligt sted at hjælpe med at vildre min grimme situation, så jeg snuble over Dr. Egwalis artikel, og siden mødet har det været en utrolig oplevelse for mig og for barnet. Jeg bestilte kærlighedsbesværgelsen og fulgte behørige procedurer som instrueret af stavekasterne, og resten var absolut magisk nogle få dage efter at han kom hjem til os sikkert efter at have været væk et stykke tid og var fuld af kærlighed. Vi er siden blevet gift igen og lever smukt som en stor lykkelig familie. Jeg er nu en sand troende tak så meget Dr. Egwali. Du kan komme igennem til ham med et hvilket som helst af disse medier, der vedrører dine intime problemer, og jeg vil vædde på, at du vil være glad for, at du gjorde det !!