lørdag den 14. juli 2018

På Unescos verdensarvsliste, og Sommersjov

Kære alle, som læser med på bloggen!

Siden vi skrev sidst, er der sket virkelig meget. Vi har været ved Førstefjorden to gange, vi har haft besøg af gode venner, Landområdet syd for Sisimiut til Kangerlussuaq, mellem hav og indlandsis, er optaget på Unescos Verdensarvsliste, Sommersjov er skudt i gang. Volontører er rejst og nye er kommet. Vi har været på sejltur med Heidi og Jeppe til Andenfjorden, og vi har været på vandretur til Ufoen sammen med Laura og Kristian.

Dagen efter, vi skrev sidste blogindlæg, gik vi en tur ud mod Lufthavnen. Ved p-pladsen drejede vi ud mod Førstefjorden. Det blev en vandretur på godt 5 timer. En flot tur. Vi passerede lavninger med sne, lidt våde fødder blev det til, men vi klarede det! Flere gange troede vi, at nu var vi ved Førstefjorden, men atter måtte vi forcere nye højder, inden vi langt om længe kunne se Fjorden. Vi spiste vores madpakker og begav os atter hjemad. En fin tur, hvor vi også så den første rype! Men hverken ræve, harer, rensdyr eller moskusokser. Kun efterladenskaber af disse dyr.

Rype!

Sisimiut by.

Fra Førstefjorden.

Om søndagen fik vi besøg af Lena og Henning, Elsebeth og Kurt. De har været her en uge. Også Lone og Arne har været på besøg her. Vi har nydt alle besøg. Vi har forsøgt at holde så meget fri sammen med dem, som det har været muligt. De har alle været på ture om dagen, og vi har hygget os med dem de aftener, der ikke var program på. Vi har nydt at vise vores sted her frem for dem, og vi glæder os over, at de nu ved, hvor det er, vi har vores daglige liv. Tak kære venner, fordi I har kostet en rejse hertil. Vi har nydt hvert et minut med jer!

Aftentur med gode venner til Teleøen.

Aftentur til baglandet med Arne, Lone, Laura og Kristian.

Så skete det: Landstykket lidt syd herfor og ind til Indlandsisen kom på Unescos Verdensarvsliste. Festivitas med lidt forsinkelse løb af staben sidste fredag. Vores borgmester var rejst til Bahrain for at overvære udnævnelsen, og 30. juni blev det offentliggjort, at landstykket her var optaget på listen. Marie fra museet havde travlt med at arrangere kaffemik til anledningen, og festdagen blev fastsat til d. 4. juli. Der skete desværre det, at vejret ikke var med på borgmesterens hjemrejse, så han strandede, og festen i Sisimiut blev udsat til d. 6. juli. Der var dækket op i Den blå Kirke, og byen deltog. Der var fine taler, kaffe og flotte kager. Vi håber, det giver anledning til, at endnu flere turister vil besøge vores by Sisimiut.

Borgmester Malik holder tale i Den blå Kirke i anledningen af optagelsen på Unescos verdensarvsliste.
Området, som er blevet optaget på Unescos verdensarvsliste.

Kaffen nydes udenfor Den blå Kirke.

D. 5. startede en ny volontør her: Jonathan. Han var kun lige kommet ind ad døren, inden han mødte en kammerats far fra Hadsten. Faderen var i Sisimiut for at arbejde på en asfaltmaskine. Jo, verden er lille! Jonathan har fået en god start, og han er godt i gang med at lære Sømandshjemmet og alle gøremålene at kende. Også d. 8. skulle der komme et par piger. Desværre kunne flyet fra Kangerlussuaq ikke lande pga. turbulens, så først d. 9. lykkedes det Sara og Sarah at nå hertil. Vi glæder os meget til samarbejdet med denne nye flok af volontører. De udstråler alle en vilje og lyst til at være en del af flokken her.
Når nye kommer, betyder det jo også, at de ”gamle” volontører rejser. Det er altid vemodigt. Vi har siden sidst sagt farvel til Rebekka og Birgitte, og snart rejser Anne Sofie. Vi har grinet, og vi har grædt. Tak for alt til jer! Vi ønsker det bedste for vores volontører! Glæder os til at mødes med jer igen!

Laura og Kristian kom hertil d. 6. juli. Det er dejligt at have dem her sammen med os.

Laura og Kristian ankommer.

I denne weekend har vi fri, så i går, da vi havde afleveret nøglerne til Simon, begav vi 4 os i retningen af Ufoen, som ligger ved Førstefjorden. Vi havde afsat 10 timer, og vi klarede turen på ca. 8,5. Det var det skønneste vejr, og der var masser af myg! Flot, flot tur langs med vandløb til Førstefjorden. Rigtig god oplevelse for os alle. Vores ben begyndte at værke på vejen hjemad, vi overlevede alle og sov supergodt i nat!

På vej mod Ufoen.

Madpakken nydes i Ufoen.

Ufoen.

Heidi og Jeppe inviterede os med på sejltur i tirsdags. Det var en flot tur, hvor vi ”besøgte” Andenfjorden, som vi ikke tidligere har været i. Der var meget grønt og frodigt på klippevæggene, og meget lunt. Vi holdt pause ude ved vandkraftværket, hvor Sisimiut får strøm fra. De unge fiskede, og Kristian fangede to store torsk, som vi tilberedte og spiste til aftensmad onsdag. Det var en superdejlig tur, som vi nød meget.

Kristian og Laura ombord i Heidi og Jeppes båd.

Der ligger en del hytter ude i fjordene, som lokale har bygget og bruger som fristed.

Andenfjorden.

Vandkraftværket.

Vi nyder vores sandwiches.

Kristian trækker 1. torsk i land.

Preben introduceres til instrumentbrættet.

De to torsk forvandles til en god middag!

Sommersjov blev skudt i gang d. 3. juli. Signe og Simon er tovholdere på arrangementet. Vi er taknemmelige for de økonomiske gaver, vi har fået til dette arrangement. De første par gange var der kun 8-10 børn, men i torsdags var der ca. 30-35. Endnu flere grønlandske børn har i år fundet vej til vores Sommersjov. Og det glæder vi os meget over. Der er gang i bål, flødebollemaskine, fodbolde, snobrød og skumfiduser. Vi forsøger at reklamere for arrangementet, de steder vi har adgang til. Også mange forældre kommer og hygger sig med kaffe, mens børnene leger.

Sæbekassebilen er en succes.

Godt vejr til sommersjov.

På Sømandshjemmet er der også feriestemning. Det er ikke kun vores timelønnede, der holder ferie. Det gør byen også. Vi har knap så travlt i cafeteriet, som vi plejer, og på hoteldelen har den største del af gæster været familie og venner til os og volontørerne. Det har været en god tid for vores nye volontører at komme ind i tingene. Stille og roligt bliver volontørerne lært op i praktisk vagt, cafeterievagt, køkkenvagt, receptionen, værelsesrengøring mm.

I dag har vi restitueret efter vandreturen i går. Dog har vi nået en enkelt kaffemik. Vores IT-mand Kims datter blev 2 år. Det er altid dejligt at blive inviteret til kaffemik. Vi synes, vi har et godt forhold til folk i byen. Folk vil os, og det er en god følelse. For fjorten dage siden var vi også til kaffemik. Den gang var det Kaspers konfirmation. På det tidspunkt havde vi besøg af 2 hold venner. De blev også inviteret med. Sådan er det her. Alle må komme med. For os var det hyggeligt at vise vores venner, hvordan en ægte grønlandsk kaffemik foregår, og hvad den indeholder af grønlandske specialiteter og kager.

I aften har vi sendt Laura og Kristian med Sarfaq Ittuk mod nord. Vi fortrød, vi ikke havde købt billetter til turen også. Det bliver helt sikkert en flot, flot tur. Stille, lunt vejr. Laura og Kristian er tilbage her på mandag. Det er hyggeligt at have besøg af dem og snakke lidt bryllup. De glæder sig til at blive mand og kone d. 26. januar.

I den kommende uge regner vi med, at der bliver lagt flere trægulve på hotelværelser. Desværre stopper Michael og Chano fra tømrerafdelingen. I stedet hedder de nu Jan og Johnny!

Os alle fire foran Ufoen.

Hav det godt alle.

Mange kærlige hilsener og tanker fra Preben og Jytte.