fredag den 18. maj 2018

Sommeren er på vej. Glædelig pinse!

Kære alle.

Så er vi snart på vej hjem på sommerferie. Vi trænger til at trykke på pauseknappen i vores hoveder. Vi er glade for at være her, og vi oplever så mange ting, som vi aldrig har kunnet forestille os, var muligt. Vi bor i den smukkeste natur her, og vi møder et hav af mennesker, som vi prøver at gøre en lille forskel for. Der er altid noget at gøre og meget, der skal tages stilling til. Vi har lært mange nye ting i den tid, vi har været her. Og vi har haft mange udfordringer.

Siden vi skrev sidst, er der også sket mange ting. Vi kan starte med snescooteren. Den er på værksted. Vi var på en rigtig fin tur ud over Førstefjorden for 14 dage siden. Vi ville have været til Lille Narsaq. Der var dog faldet så megen ny sne, at der endnu ikke var et fast spor, så vi vendte om og holdt i stedet pause ved en fin lille hytte i bunden af Førstefjorden. På vejen derfra passerede vi Udsigten. Et flot view ud over fjorden. Det, som ofte er påfaldende, er, at vi ikke møder en sjæl den første halvanden time. Vi er fuldstændig alene i den store hvide verden af sne og natur. Først på vej retur møder vi andre, der også er på tur. Vi ville lige nå en sidste tur op over Solbakken og kigge ind over Sisimiut. Vi væltede, da vi kom ud i blød sne, og vi måtte have hjælp til at få scooteren på højkant igen. Hjælpen kom, efter en lille bøn blev sendt afsted, og heldigvis kom familien senere på besøg på Sømandshjemmet til dagens ret. Vi oplever altid at blive hjulpet, når vi trænger til det. Der skete kun materiel skade, men ikke værre end, at vi kunne køre tilbage til Sisimiut.

Udsigt ved Førstefjorden.

Stop ved hytten i bunden af Førstefjorden.

Så har vi sat båden til salg. Vi synes ikke, vi får sejlet nok i den, og vi synes, vi har for mange omkostninger ved den. Det koster hver gang, båden skal i og af vandet, og hver gang den skal flyttes rundt på landjorden. Det koster også at have den på venteliste til en permanent plads i havnen. Til eftersyn og reparationer. Vi håber, andre vil kunne få mere glæde af Aviaja.

Isen i inderhavnen er væk, og de sunkne både kommer til syne.

I sidste uge havde vi besøg af Arctic Trucks på Sømandshjemmet. 3 trucks (ombyggede Toyota Hilux) var kørt fra Sydgrønland op over Indlandsisen til Nordgrønland. De passerede også isens højeste punkt Summit 3231 m.o.h. Tilbage til Kangerlussuaq og derfra til Sisimiut guidet af Lasseraq herfra byen.  Og hvor indtager man så sin morgenmad efter at lande i Sisimiut kl. ca. 7:30? På Sømandshjemmet, selvfølgelig! Langbordet blev indtaget af disse trætte men glade mænd. Og de arktiske køretøjer var linet op udenfor Sømandshjemmet. Det blev noget af et tilløbsstykke. Senere blev de 3 trucks læsset på RALs forsyningsskib for at blive fragtet til Island. Eventyrerne var fra hhv. Island, USA og Norge. De blev fløjet hjem! Læs mere om deres bedrifter på www.dreki.no og www.expeditions7.com, hvor der er et kort over ruten, de har kørt. Bilerne er blandt andet udstyret med kompressorer, og luftslanger til dækkene, så de undervejs kan justere dæktrykket op eller ned afhængig af underlaget, de kører på.

Måske et emne til ny bil til Sømandshjemmet?

Traileren med brændstof og forsyninger er tom efter turen

Sommeren er på vej, siger de lokale. Vi har set store flokke af Canadagæs på vej mod Nordgrønland. En dag talte vi en flok på 68. Man kan ikke lade være med andet end at stoppe op og kigge på disse store flokke af gæs. Temperaturen har også sneget sig op i nærheden af frysepunktet og endda lidt over. Vi har nydt at være på picnic en aften til Teleøen. Isen er væk fra Inderhavnen, og torsdag drev den sidste is ud fra vores lille bugt i forbindelse med højvande. Solen står op kl. 3:23 og går ned igen kl. 23:38. Det bliver ikke rigtig mørkt længere.

Aftenhimmel mod syd i går lidt over midnat.

Vi har i den forgangne uge fået vasket vinduer også udvendig nu. Og gardinerne i hele huset er vaskede. Her er sæsonen for at vaske vinduer udvendig noget kortere end i DK pga. frosten. Her er så fint nu! Hjemme snakker vi om forårsrengøring, her er det sommerrengøring.
Bilen har også fået pillet pigdækkene af. Normalt skal de af inden d. 1. maj. Men da vinteren trak ud i år, blev der givet dispensation til 15. maj. Vi nåede det lige. Nu mangler vi kun at få en ny gearstangsknop sat på samt repareret venstre bagdør, så den igen kan åbnes… Der er lidt hele tiden med tyskeren. Måske kommer en ny bil på budgettet til næste år…
I tirsdags var volontørerne på tur med bygdebåden til Itilleq og Sarfannguit. Postbåden, som den kaldes i daglig tale. Desværre var der ingen hvaler i farvandet den dag, det kunne vi have ønsket, så volontørerne kunne komme tæt på disse dyr. Men de fik en tur sammen, mens vi passede butikken herhjemme. Og de så en bid af disse små bygder.

Sidste volontøraften i lejligheden med dette hold af gæve volontører og Simon.

Vi har altid besøg af volontørerne og Simon torsdag aften. I går var en særlig aften, idet det var sidste aften med dette hold. Det er altid vemodigt, når en volontør rejser. Vi kommer til at holde af hinanden. Vi er en familie. Når vi kommer tilbage fra DK, skal William rejse som den første, og lidt senere Birgitte og Rebekka og til sidst Anne Sofie. Søren bliver her, og nye kommer til. Det glæder vi os også til. Velkommen til enhver, der har lyst til at komme til Sisimiut som volontør.

I år skal vi også have moderniseret et par ting. I køkkenet har vi nu fået udskiftet det sidste arbejdsbord med et hæve/sænkebord. Vores medarbejdere er af vidt forskellige højder. Der bliver brugt rigtig mange timer i køkkenet, og det skal bare være i ergonomisk orden 😊. Dejligt at det nu er på plads. Vi mangler kun at få boret et hul i gulvet og trukket en ledning til noget strøm.

I næste uge starter tømrerne med at få lagt flere trægulve på hotelværelser, hvilket er et stigende ønske fra hotelgæster pga. allergi. Indtil nu har vi kun haft to værelser med trægulve. Nu får vi yderligere 10.

For en uge siden havde vi besøg af chefen fra Horesta, som var her for at klassificere Sømandshjemmet. Vi kan godt afsløre, at vi også i år fik 3 stjerner. Vi svarede på 270 spørgsmål vedrørende værelserne og ca. 100 spørgsmål vedrørende konferencelokalerne. Vi var også rundt på værelser og lede efter støv. Han fandt ikke et eneste fnug! Han kravlede rundt under sengene og tjekkede sengemeder, lister og dørkarme. Også afløb og toiletter blev tjekket.  Det tog 4 timer. I år boede han hos os. Her i byen er der jo kun to hoteller, han skal klassificere. Og traditionen tro, skiftes han mellem at bo her og på Hotellet. Han kunne godt lide atmosfæren her på Sømandshjemmet. Han har tidligere været hoteldirektør i USA, så det var jo lidt noget andet.

Skibakken eller Tøsebakken, som den også kaldes.

I sidste weekend var der konfirmation i kirken. Det foregik over to dage. Lørdagen var en slags generalprøve, hvor konfirmanderne havde hhv. jakkesæt og kjoler på i kirken. Der blev holdt kaffemik rundt i de små hjem. Vi var inviterede til Lucas´ konfirmation. Det var hyggeligt og dejligt at være med. Det var en stor kaffemik. Ikke kun de grønlandske specialiteter med alt godt fra havet og et kagebord, der er større end et sønderjysk kagebord. Der var også tændt op i grillen med gode sager leveret fra Sømandshjemmet! Om søndagen tog vi med i kirken, hvor konfirmanderne nu var iklædt nationaldragter. De var superflotte disse 7 drenge og 4 piger. Og familierne var også så fine i tøjet. Dejligt at være med til.

Flotte konfirmander.

Festlig og højtidelig konfirmation.

Fotografering foran den gamle kirke.

Også mandag var vi i kirke. Denne gang til begravelse. Dorthe 94 år. Da Sømandshjemmet blev bygget i 1969, var Dorthe den første, som søgte arbejde her. Hun var her i 27 år. Siden har både datter og børnebørn til Dorthe arbejdet her. Der var 200 mennesker i kirken. Vi forstod ikke, hvad der blev sagt. Men ordet ”Sømandshjemmet” blev nævnt. Vi gætter på, at præsten fortalte om Dorthes lange og trofaste arbejdsliv her.

Peter bærer korset foran optoget med kisten med sin mormor.
Vi møder fortsat mange mennesker både i cafeteriet, på hoteldelen og i byen.
Siden vi skrev på bloggen sidst, har Simon og volontørerne været i Anstalten og arrangeret spil og leg for de indsatte. Vi gør det, fordi vi ved, vi gør en forskel for disse mennesker. Vi har et fint samarbejde med lederen fra Anstalten. I denne uge har der været besøgende fra Nuuk, og dejligt at opleve, at lederen fra Anstalten herfra arrangerer møder med gæsterne fra Nuuk her på Sømandshjemmet.

Strikkecafeen kører også godt. Der bliver snakket om alt mellem Himmel og Jord, der bliver udvekslet strikkeopskrifter, gode ideer til vandreture, og vi deler liv og tro. Der bliver drukket masser af kaffe, og der bliver snakket, mens vi spiser af de gode kager, hvorved kokken har skrevet ”til Papegøjeklubben”.  Næste gang skriver han måske ”til Hønsegården”.

Udsigt fra vores aftenpicnic på Teleøen.

Vi har det godt. Vi tænker mange tanker, og vi glæder os til at komme hjem en tur, så nu trykker vi snart på Pauseknappen..  Også pause på bloggen til vi er tilbage igen om en måneds tid med ny energi. For det ved vi, vi får. Vi er taknemlige over, at vi får alt det, vi har brug for.

Rigtig glædelig Pinse til jer alle.

Egentlig er det vores friweekend, men vi har ikke fri i denne weekend. Der er for mange ting, vi skal have afsluttet, inden vi kan tage hjem. Men når vi kommer hjem, holder vi ferie. Vi ses.

Kærligste hilsener til jer alle