lørdag den 24. juni 2017

Tilbage i Sisimiut

Kære familie og venner.

Tak for tålmodigheden.. Nu er vi tilbage med et nyt blogindlæg.

Tak for sidst til alle jer, vi mødte i DK. Vi nød vores ferie, det var dejligt at se jer!

Vi kom tilbage til Sisimiut d. 12. juni, og sneen er smeltet. Vejret er sommerligt, og vi nyder også her at kunne komme ud i naturen. Men vejret skifter jo meget her.. Dog tror vi, at vi ikke får mere sne før til efteråret.
Nu er sneen omkring Sømandshjemmet smeltet. Præstefjeldet ses i baggrunden.
Udsigten fra vores hemmelige bænk.

Volontørerne havde styret slagets gang på Sømandshjemmet, mens vi var i DK, til topkarakter. Alle medarbejdere bar med, dog slap de ikke for udfordringer.
To gange var vores hus blevet besøgt af uinviterede gæster, som var rendt med pengene fra hhv. receptionskassen og natkassen. Vi har talt med politiet, og sagerne er undersøgt og afsluttet.

To dage efter vi kom tilbage hertil, fik vi besøg af vores kommende chef, Erik. Det er altid dejligt at få besøg fra DK. Vi har fået mange gode snakke med ham, det har været rigtig godt. Erik skulle hjem i mandags, men lige den dag hang der skyer ned over fjeldene ved lufthavnen, og flyene blev aflyst. Først torsdag lykkedes det Erik at komme videre. Og to timer efter han var fløjet, var byen totalt indhyllet i tåge, så han var heldig.
Ikke alle ville måske nyde at have chefen på besøg i halvanden uge? Men vi har hygget os med det. Og Erik går ikke af vejen for at hjælpe til. Han har adskillige gange stået i opvasken, og han har rullet tøj i lange baner. Erik og familien har været bestyrere på Sømandshjemmet engang, så han kender huset, og ved, hvad vi står i af udfordringer.

Den første uge vi var tilbage, havde vi besøg af en rejsegruppe fra DK. Det var hyggeligt. Vi blev bestilt til at vise gruppen rundt på Teleøen, hvor der er 10 "poster" med beskrivelser af oldtidens grave og minder fra 16-1700 tallet. Og noget er over 4000 år gammelt. Vi kender ikke historien så godt, men vi havde dagen i forvejen sammen med Erik fundet de nummererede "poster". Vi nyder, at sneen er væk, og at vi igen kan vandre i dette fine område.

Efter en rundtur på Teleøen med gæsterne fra Felix rejser, vender vi næsen hjem mod Sømandshjemmet.

Krydstogtskibene er begyndt at komme hertil. I den forgangne uge havde vi besøg af Fram fra Tromsø. Gæsterne fra skibet kan man genkende på lang afstand. De går i selvlysende jakker. Der var 174 gæster ombord, også nogle danskere. Vi snakkede med et ægtepar, som begge havde været lærere på et gymnasium i Vejle. Og en af gæsterne viste stolt sin kone rundt på Sømandshjemmet, fordi han havde boet her for 6 år siden. Så bliver vi glade og stolte over "vores sted".

Efter en dag i Sisimiut er der afgang nord på.

D. 21. juni er Grønlands nationaldag. Vi fornemmer, at det nok nærmest er den helligste dag i året. I hvert fald var det bestemt, at vi havde lukket på Sømandshjemmet den dag, så medarbejderne kunne holde fri.
Kokken var som den eneste på arbejde udover os og et par volontører. Han tilberedte smørrebrød til hotellets gæster og til os til frokost. Og til om aftenen forberedte han grillmad og tilbehør, som vi stegte på grill og over bål sammen med gæsterne fra vores hotel. I løbet af dagen foregik der en masse ting rundt i byen. Stor kaffemik i hallen, sejlads med sælfangst, åben scene mm. Der skulle også have været kajaksejlads på Spejdersøen, men det blev aflyst. Mange var klædt i nationaldragter, det var en festlig dag.

Der var aktiviteter, bl.a. åben scene ved Ungdomshuset, på Nationaldagen.

På trods af Nationaldagen holdt vi strikkecafe på Sømandshjemmet kl. 19. En af de trofaste strikkedamer insisterede på at fastholde aftenen, fordi hun så gerne ville give lagkage. Hun rejser snart hjem til DK efter at have arbejdet i Sisimiut i knap 3 år.

Tsunamien nord for Ilulissat har vi ikke været direkte berørt af. Men også her i byen har der været indsamling af tøj og penge til de berørte i bygderne omkring, som er evakueret til Uummannaq. I kirken har der været en mindegudstjeneste, som vi også deltog i. Det var meget rørende. Folk skrev hilsener på papirlapper, som blev læst op i løbet af gudstjenesten. Forskellige kor deltog, der blev tændt lys for ofrene, og "Nærmere Gud til dig" blev sunget på grønlandsk efter prædikenen. Nogle her i byen kender nogle i bygderne, så nogle er mere berørte af situationen end andre. Grønlænderne er meget gavmilde og står sammen i sådanne krisesituationer, og der er samlet millioner af kroner ind.

Den gamle kirke og museet, med den nye kirke i baggrunden.

Der skulle have været afholdt en stor musikfestival i Uummannaq i den kommende uge. Festivallen er pga. tsunamien flyttet hertil Sisimiut. Vi har lige i dag holdt et møde med arrangørerne. Alle de medvirkende 30-40 stk. kommer her til Sømandshjemmet til morgenmad og aftensmad fra søndag til søndag. Så der bliver lidt ekstra mad, der skal laves samt opvask. Ærgerligt at Erik er rejst..
Ekstra mad bliver der også i slutningen af måneden, men det hører I om senere. Det er helt andre antal ekstra kuverter....

Inderhavnen nu uden is.

Spejdersøen nu uden is. Om vinteren er det hovedvej for snescooterne.

I går var det Skt Hans Aften. Vi har været til bål i lystbådehavnen. Hyggeligt, og dejligt vejr. Og et kæmpe bål, som vi sad og iagttog fra en klippesten. Det endte med, at brandvæsenet kom og nedkølede de omkringliggende huse og master med vand. Sådan plejer det vist at være.. Vi mødte nogle af de flinke mennesker fra byen, som vi har lært at kende. Det gør os så godt, når de kommer og gerne vil høre, hvordan vi har det, og hvordan det går på Sømandshjemmet.

Mange mennesker mødte op til Sankt Hans arrangementet i det fine vejr.

Traditionen tro kommer brandvæsnet og nedkøler de omkringstående paller, containere, både. Så får de luftet udstyret.

To af vores ansatte er blevet studenter. Den ene blev kåret som ham, der havde brugt længst tid, nemlig otte år på gymnasiet. Det var en stor sejr for ham torsdag at blive udklækket som student. Han ringede til os fem minutter efter, han var kommet ud og havde fået huen på. Han ville bare sige, at der var kaffemik hos ham og familien fra "nu af". Vi måtte fejre ham. Hans kæreste var ikke helt tilfreds med, at han ikke havde spurgt om fri fra arbejdet hos os om aftenen. Vi gav ham fri og tog selv køkkenvagten. Og Karen blev også student i går. Vi mødte hele skolen fredag i byen, hvor de blev hyldet ved supermarkedet. Glade mennesker. Nogle har kæmpet mere end andre for huen.

For studenterne var der fyrværkeri, sodavand, is m.m. ved supermarkedet Pisiffik. Lidt ærgerligt med midnatssol, når der er fyrværkeri. Til sidst fik de taget et gruppebillede foran forretningen.

Og så... vores skabe. Da vi kom tilbage, var lågerne sat på! Dog er der en sprække i hver side, fordi fodlisten sidder lidt i vejen.... Vi tager en snak med Chano. Vi har for øvrigt lært et nyt ord: Spjældafdeling.... Ved I hvad det er??

I den kommende tid skal vi til at forberede Sommersjov for børnene i Sisimiut. Det får I mere at høre om senere. Vi har været på skolerne i byen med invitationer til børnene. Og vores indbydelse er lagt på forældreintra. Det er vi rigtig glade for, og vi håber, der kommer mange børn til vores sommerarrangementer. Og forhåbentlig kan vi gøre en forskel for områdets børn.

Lørdag efter arbejde snørede vi skoene og begav os på vej på Sømandshjemmets montainbikes ud mod foden af Præstefjeldet, som er ca. 550 m højt. Vi stillede cyklerne ved foden af fjældet og kravlede opad. Det var en rigtig fin tur.
Rigtig mange forskellige blomster og planter kan gro på klipperne, det er imponerende. Vi så også forskellige fugle og mange myg..
Af mennesker mødte vi Bjørg og hendes mand fra Island, som også jævnligt kommer på Sømandshjemmet. Og på vej nedad mødte vi Hans Ulrik. Han var interesseret i at vide, hvem vi var. Og han lovede snart at besøge os på Sømandshjemmet. Han var specielt glad for maden, vi serverer!

Nogle steder er der lidt stejlt opad Præstefjeldet.

Endelig nåede vi toppen.

Der dukker de smukkeste blomster op af den golde jord på fjeldet.

Sisimiut fylder ikke meget i landskabet.

Nogle bekendte fra byen, som vi mødte, kunne lige tage et billede af os på toppen

Der er en strand ved Sisimiut, og den bliver brugt. Det er mest for vinterbadere.
Vores båd, som vi lige har købt i dag. En Saga 7000 fra 1983 med 77 HK. Fortsættelse følger.

Vi har det godt. Det er godt at være tilbage i Sisimiut igen. Vi synes, vores arbejde på Sømandshjemmet giver så meget mening. Vi møder mange søde mennesker i byen, vi nyder at være her.
Vi glæder os til at få gæster i løbet af sommeren. Her er smukt, og vi har meget natur at byde på.

Vi håber, I alle har det godt i DK. Nyd sommeren.

Kærlig hilsen Preben og Jytte.